Oppdatert november 2024:
Kompetanseheving og lederutvikling for ledere i SFO
Høyskolen Kristiania og ValuEd AS planlegger en videreutdanning i Ledelse for SFO fra 2025. Videreutdanningen består av to del-emner på 15 studiepoeng, totalt 30 studiepoeng.
Utdanningen gir deg som leder forelesninger med forskningsbasert kunnskap om barns utvikling og miljø, aktivitetskvalitet og ledelse. Samtidig gir den praktiske verktøy for å evaluere og utvikle kvaliteten i egen SFO og implementere lokale og nasjonale rammeplaner. Vi vektlegger med andre ord både det faglige i studiet og en reell forbedringsprosess i egen SFO, til glede og nytte for barna som går der.
Utdanningen er basert på innholdet i lederutviklings- og kompetansehevings-programmet som ValuEd har kjørt gjennom to runder på oppdrag fra Udir i 2023-24. Vi fikk inn over 600 søkere til 100 plasser i dette programmet, og ga en etterlengtet mulighet for kompetanseheving for ledere i SFO fra hele landet.
Programmet er samlingsbasert med en samling hver 6-8. uke. Mellom samlingene blir du fulgt opp av en mentor én-til-én. Mentorene er erfarne SFO-ledere og praktikere som har gjennomført ValuEds Mentorskole.
Tematisk innhold:
Selvanalyse av kvaliteten i egen SFO på tre dimensjoner:
-
Ledelse, inkludert profesjonsfellesskap
-
Aktivitetskvalitet
-
Barnas miljø
-
Utvikling og implementering av en strategisk plan på bakgrunn av selvanalysen.
I tillegg blir det mulig å gjennomføre en to dagers workshop i Leading by Learning – en praktisk og tillitsfull måte å drive pedagogisk utviklingsarbeid i samarbeid med kolleger.
Programmet settes i første omgang opp på forespørsel fra interesserte kommuner (enkeltvis eller i fellesskap), og kan gjennomføres lokalt.
Noen av våre faglige bidragsytere
Leading by Learning
Professor Viviane Robinson
Vi samarbeider tett med Professor Viviane Robinson, som har utviklet ledertrenings-konseptet Leading by Learning.
I dette programmet er Leading by Learning Workshop (2 dager) en anledning til å gjøre seg bevisst på egen ledelses- og kommunikasjonsmåte, og trene på å kommunisere på en måte som skaper felles forpliktelse for kvalitetsutvikling. Leading by Learning foregår på norsk.